Maarten CobelensCoach

Wie is Maarten Cobelens?
Maarten heeft een achtergrond in de hospitality waar klantgericht werken met de paplepel is ingegeven. Met deze basis heeft hij in 2001 de overstap gemaakt naar de flexbranche waar hij verschillende rollen heeft vervult.
In 2005 start hij met 2 compagnons PEAK-IT met als focus het detacheren van ICT professionals. In 2008 krijgt het bedrijf meerdere erkenningen waaronder de FD Gazelle award voor snelste groeier, best managed company award van Deloitte en Top ICT werkgever. Het bedrijf is uitgegroeid tot een volwaardige ICT business partner met meer dan 400 medewerkers en 30 miljoen euro omzet. In 2015 heeft hij het bedrijf verkocht aan ManpowerGroup waarna hij nog 3 jaar is aangebleven. In het laatste jaar had hij een coachende rol voor de nieuwe directie en heeft hij voor de afdeling marketing van ManpowerGroup een nieuwe marketing en communicatie strategie uitgewerkt en geïmplementeerd.
Vanaf begin 2018 coacht hij ondernemers in het verder professionaliseren van hun business model in combinatie met werk en privé in balans houden.

Waarom is groei belangrijk, volgens jou?
Groei is enorm belangrijk, maar groei is niet altijd persé groter worden met je bedrijf.
Alles begint bij jouw eigen persoonlijke groei, zorg ervoor dat jij jezelf altijd blijft ontwikkelen door vakliteratuur te lezen, seminars te bezoeken, gesprekken te voeren met andere ondernemers etc.
Voor de groei van je bedrijf geldt hetzelfde. je moet meegaan met nieuwe ontwikkelingen! Dat vraagt ook van jou als ondernemer om jezelf te blijven uitdagen door nieuwe initiatieven te starten en je bedrijf continue aan te passen aan de nieuwe tijd en mogelijkheden.
“Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het beste aan veranderingen kan aanpassen”. (Charles Darwin).
Om relevant te blijven in de markt is (door) ontwikkeling belangrijk, je wilt geen Kodak verhaal worden.

Wat is jouw gouden tip voor collega ondernemers?
Zorg ervoor dat je focus blijft houden met de business waar je goed in bent en wat bij jou past. Werk met een korte termijn en lange termijn planning zodat je focus kan houden op die zaken die ook echt een bijdrage leveren aan verbetering van de business. Maak gebruik van customer journey mapping om de klant ervaring continu te verbeteren.
Mijn favoriete citaat is van Marc Lammers: “winnaars hebben een plan, verliezers een excuus” Blijf dus altijd kijken naar wat jij anders kan doen in plaats van de oorzaak extern te vinden.

Waar wil je collega ondernemers voor behoeden?
Als ondernemer ben je kritisch op jezelf , heb je enorm veel energie en zie je altijd wel mogelijkheden om nog meer te doen (omzet, marge, groei etc). Voor je het door hebt ben je er aan gewend om van s ’morgens vroeg tot s ’avonds laat, 7 dagen per week aan het werk te zijn of met je werk bezig te zijn. Zorg ervoor dat je ook voldoende tijd en energie blijft besteden aan sport, vrienden en familie om die energie ook te blijven aanvullen door ontspanning. Daarnaast vier je successen en geniet van het ondernemerschap! Het is een waardevolle ervaring en het is goed om daar zo nu en dan bij stil te staan en jezelf te belonen, zonder dat je hierdoor verslapt in je focus en kritische blik.

Waar ben je naar op zoek?