Q4 is momenteel in volle gang, dat geeft een uitgelezen kans om een moment te plannen om voor de start van 2020 naar jouw BHAG te kijken. Kan deze wellicht nog wat scherper of beter geformuleerd? Het is van belang om dit op zijn minst jaarlijks even te doen. Als stip aan de horizon geeft jouw BHAG namelijk richting aan de prioriteiten van 2020. Maar eerst nog even terug naar de basis:

Het begrip BHAG komt uit de koker van Jim Collins. Collins noemde de term voor het eerst in zijn boek uit 1994: Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies. Het draait om het stellen van een groot en gedurfd doel voor jouw bedrijf. Bedrijven die dit doen boeken namelijk veel betere resultaten! Het moet een doel zijn wat super ambitieus en inspirerend is, daarmee geeft het richting aan allerlei belangrijke (strategische) keuzes. Wat moet je doen om uiteindelijk bij jouw BHAG uit te komen?

Collins zelf omschreef de kern als volgt: “Een goede BHAG is duidelijk en overtuigend, doet dienst als eenheid brengende stip aan de horizon en is een pure katalysator op het gebied van team spirit”.

Qua termijn moet (wat ons betreft) een BHAG ver genoeg in de toekomst liggen om niet gehinderd te worden door praktische bezwaren op het gebied van planning en mensen. Wanneer de termijn te kort is krijgen dit soort praktische bezwaren de overhand, maar leg de termijn op 5-8 jaar en je zal zien dat kansen en mogelijkheden de overhand krijgen.

Verschillende soorten BHAG’sOverzicht soorten BHAG's

  1. Een doel BHAG
    Waarschijnlijk is dit de meest voorkomende vorm onder de BHAG’s. Het kan gaan om een kwantitatief doel (zie hierboven de BHAG van GoFastForward), of een kwalitatief doel. Bij de laatste is het lastiger om definitief te bepalen wanneer het doel bereikt is. Let daar op!

  2. Een concurrentie BHAG
    Het idee is hier dat het gehele team zijn uiterste best doet om een concurrent uit te schakelen. Een voorbeeld hiervan (uit de jaren ’70) is het Japanse Honda: We will destroy Yamaha!

  3. Een rolmodel BHAG
    Voor opkomende bedrijven kan een zeer succesvol bedrijf uit een andere sector als rolmodel dienen. Zo komt het in de wereld van tech-startups vaak voor dat bedrijven de Uber van hun eigen niche willen worden.

  4. Een transformatie BHAG
    Deze BHAG komt bijna alleen maar voor bij gevestigde bedrijven die grote wijzigingen gaan/ willen doorvoeren. Het doel van het bedrijf is om zichzelf te herdefiniëren.


Moeite met de formulering?

Lukt het niet om een scherpe BHAG te formuleren? Bekijk dan eens het Hedgehog concept. Het Hedgehog concept bestaat uit een combinatie van 3 factoren: de missie, de kerncompetenties en de economische motor van jouw bedrijf. Wanneer je deze drie dingen scherp hebt dan heb je de kern van jouw bedrijf te pakken. Dit zijn de zaken die je belangrijk vindt en die jouw ambitie drijven, de zaken waar je onderscheidend goed in bent én de zaken waar je geld mee kunt verdienen. Dit geeft een mooie basis om een haarscherpe BHAG te formuleren, of waar nodig bij te stellen!

Inspiratie nodig?

Hier vind je onze eigen BHAG terug en nog een aantal BHAG’s van wereldwijd bekende merken uit heden en verleden:

 


Ben je in de dagelijkse praktijk vooral bezig om continu brandjes te blussen? Schrijf je in voor onze Masterclass Scaling Up van 5 november en leg in één middag de basis voor duurzame groei. Wellicht is het de stok achter de deur die je nodig hebt om meer te werken áán je bedrijf.

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter

Waar ben je naar op zoek?

GoFastForward in BNR Groeihelden!