In deze laatste blog van het jaar blikken we nogmaals vooruit op het komende jaar. Dit keer ligt de focus op jouw jaarplan voor 2020. Wat zijn dingen om rekening mee te houden en via welke stappen kom je tot een solide plan voor jouw bedrijf?

Het allerbelangrijkste is om te bekijken wanneer 2020 een grandioos succes zal zijn, hiervoor maken we meteen een uitstapje naar je Basecamp. Je Basecamp definieert de specifieke markt die je over 3 jaar wilt domineren. Wie zijn daar de kernklanten die je bedrijf écht laten groeien en verder helpen? Welke producten en/ of diensten hebben deze kernklanten behoefte aan? Je kunt 2020 een grandioos succes noemen wanneer je een significante stap zet richting jouw Basecamp 2022. Hoe pak je dat aan?

1. Biggest constraint
Bepaal de grootste belemmering om over 3 jaar tot jouw Basecamp 2022 te komen. Het is gebruikelijk dat dit er meerdere zijn, maar probeer één belemmering te formuleren die het zwaarste weegt. Noteer deze en schrijf ook meteen 1-2 andere belangrijke belemmeringen op.

2. Kerncijfers
Wat zijn binnen jouw bedrijf voor dit jaar de groei-doelstellingen voor omzet, winst en het aantal medewerkers (FTE)? Wanneer kijk je zeer tevreden terug op 31 december 2020? Let hierbij op het feit dat je niet alleen met 20%, 30%, 40% of misschien wel 80% bent gegroeid maar dat je ook je organisatie hebt opgeschaald. Hierbij houd je wederom jouw Basecamp 2022 in je achterhoofd. Noteer ook 1-3 andere belangrijke kerncijfers voor dit jaar buiten omzet, winst en aantal FTE.

3. Jaardoelstellingen
Jouw jaardoelstellingen zijn de belangrijkste doelstellingen die gerealiseerd moeten worden om de ambitieuze kerncijfers van punt 2 te gaan halen. Schrijf 1-3 doelstellingen op die direct bijdragen aan het halen van jouw kerncijfers. Welke hiervan is de belangrijkste?

4. Strategische doelen
Naast de jaardoelstellingen, die tot op bepaalde hoogte het directe succes van het komende jaar zullen bepalen, is het nodig om 1-3 strategische doelen te formuleren om een serieuze stap dichter bij jouw Basecamp 2022 uit te komen. Stel dat je binnen jouw niche een wereldspeler wilt zijn met een SaaS product, dan zal je dit komende jaar echt al je eerste activiteiten buiten Nederland moeten plannen.

5. Succesgetal
Welk getal definieert voor jouw bedrijf, naast alle eerder genoemde kerncijfers, het succes van 2020? Wat is het cruciale getal om ook na 2020 door te groeien?

Dit zijn natuurlijk de rationele doelen om na te streven maar het is daarnaast ook belangrijk om dit met plezier te hebben gedaan. Zorg voor het gevoel dat er serieus werk is verzet en er ook nog energie over blijft om gas te kunnen blijven geven. Dan is het zeker dat jouw jaarplan voor 2020 compleet is.


Leg jij direct aan de start van 2020 de basis voor duurzame groei? Schrijf je snel in voor onze Test Drive Scaling Up van 8 januari! Werk samen met andere groeiondernemers en GoFastForward een middag áán je bedrijf en ga aan de slag met een aantal van onze beste tools.

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter

Waar ben je naar op zoek?

Blik op 2020 met Martin Visser!GoFastForward Rockefeller Habits Deep Dive: People