Je hebt net de BTW aangifte achter de rug van Q1 en nu staat het uitkeren van vakantiegeld alweer voor de deur. Wat zijn nou goede manieren om voor efficiënte cash te zorgen binnen jouw bedrijf? Bekijk de onderstaande 8 tips!

1. Mijd hoge kortingen, kosten en investeringen

Vooral in de startfase maken ondernemers vaak de fout producten tegen te hoge kortingen te verkopen en dit leidt tot magere en vaak negatieve marges. Investeringen in allerlei randzaken maken de cashflow ook negatief. Om aan geld te komen dreigt men vervolgens in zee te gaan met partijen die investeren, maar niet dezelfde visie en belangen delen.

2. Maak je cycli korter

Elke cyclus is kleiner te maken. Stel je voor dat je een salescyclus twee maanden sneller kan laten voltrekken. Wat gaat dat dan voor jouw cashflow betekenen? Of stel dat je elke twee weken gaat factureren in plaats van eens per maand?

3. Elimineer fouten

Fouten elimineren leidt tot duidelijke verbetering van cash. Stel je voor dat je geen product- en leverfouten meer maakt. Wat zou dat betekenen voor retouren, garantieclaims en omruilingen? Zou dat schelen in cashflow?

4. Screen je geldstromen

Laat enkele werknemers eens dagelijks geldstromen in kaart brengen en uitleggen waarom er de afgelopen 24 uur veranderingen zijn opgetreden. Reken erop dat je daardoor veel meer inzichten in je bedrijf krijgt dan ooit tevoren.

5. Verbeter je businessmodel

Kun je anders kijken naar een cyclus? Wat kun je structureel verbeteren? Neem bijvoorbeeld het productizen van jouw dienstverlening. Of proefprojecten introduceren waardoor klanten sneller overtuigd raken over de kwaliteit van jouw software?

6. Stuur op snellere verbeteringen

Vraag eens of je klanten je eerder willen betalen. Grote bedrijven (en overheden!) zijn in staat aanzienlijk sneller te betalen of zelfs vooraf betalen als we ze gewoon daarom vragen. Of eis vooruitbetaling, zoals computermerk Dell deed in de jaren ‘90. Dell kreeg aanvankelijk gemiddeld na 63 dagen zijn geld, maar wist zijn chartale cyclus uiteindelijk met 21 dagen terug te dringen. Een wereld van verschil!

7. Focus hooguit op 2 prioriteiten

Less is more. Concentreer je op één of twee prioriteiten tegelijk. Spijker deze aan de muur! Onderneem ook één voor één actie op jouw prioriteiten. Pas als de nodige actie voor een prioriteit is voltooid schakel je door naar de volgende.

8. Koppel KPI’s aan je prioriteiten

Stel één à twee key performance indicators (KPI’s) op om de progressie te meten die je boekt met het realiseren van een prioriteit. Dit gaat dus niet om de KPI’s waarmee je hopelijk de prestaties van je bedrijf al in kaart brengt. Het gaat om specifieke indicatoren voor jouw prioriteiten, zodat je zaken kunt veranderen als je dreigt jouw prioriteiten niet te volbrengen.

We hopen dat er tips tussen zitten die je meteen in praktijk te gaan brengen. Succes!

We maken graag kennis met ambitieuze groeiondernemers! Er komt weer een kosteloze Masterclass Scaling Up aan! Deze zal plaatsvinden op dinsdag 21 mei. Check hier de voorwaarden en schrijf je in!

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter

Waar ben je naar op zoek?

Albert Goldsteen