GOFASTFORWARD GROEITHEMA’S

 

Het Hedgehog Concept

WAT IS HET HEDGEHOG CONCEPT?

Evenals de BHAG is het Hedgehog concept, in het Nederlands ook bekend als het egelprincipe, afkomstig van Jim Collins. Door middel van het Hedgehog concept ben je in staat om de absolute kern van jouw bedrijf in kaart te brengen. Deze bedrijfskern is volgens Collins één van de succesfactoren die de meest succesvolle bedrijven ter wereld haarscherp in beeld hebben.

 

Wanneer je moeite hebt met het formuleren van jouw BHAG dan is het zeer nuttig om eerst het Hedgehog concept te doorlopen. Vanuit de kern van jouw bedrijf is het namelijk makkelijker om zo’n groot en ambitieus doel voor de lange termijn te definiëren.

 

Het Hedgehog concept bestaat uit een combinatie van 3 factoren: de missie, de kerncompetenties en de economische motor van jouw bedrijf.

 

Een schat aan internationale tools binnen jouw eigen bedrijf implementeren en keihard doorgroeien? Bekijk dan ons groeiprogramma of kom kennismaken tijdens een Test Drive Scaling Up!

DE ONDERDELEN IN MEER DETAIL

1. MissieWhat are you deeply passionate about?

De missie beschrijft het hogere doel waar jouw bedrijf naar streeft, dat gaat voorbij aan omzet/ winst/ producten etc. Het is belangrijk dat een missie zorgt voor energie binnen het bedrijf waardoor het team wordt gemotiveerd om door te zetten en obstakels te overwinnen. In andere woorden: Waarom bestaat jouw bedrijf?

 

2. KerncompetentiesWhat can you be the best in the world at?

De kerncompetenties van jouw bedrijf zijn de activiteiten, vaardigheden en processen waar de organisatie bijzonder en duurzaam onderscheidend in is. Deze kerncompetenties bezorgen jouw klanten een aanzienlijk voordeel terwijl ze tegelijkertijd door de concurrentie nauwelijks te kopiëren zijn. Een ander kenmerk is dat kerncompetenties over meerdere producten en markten inzetbaar zijn. Maak eens een lijstje met punten waar jouw bedrijf écht goed in is!

 

3. Profit/XWhat drives your economic engine?

De economische motor is het hart van jouw verdien- of business model dat groei stimuleert. Het is een overkoepelende KPI/ maatstaf om jouw bedrijf op te schalen en daarmee het fundament. De economische motor wordt uitgedrukt in de Winst per X. Het komt dus neer op een eenheid/ aantal, vergroot dit aantal en je vergroot de omzet en winstgevendheid van jouw bedrijf. Voor KLM is het dus het aantal passagiers en voor Unilever het aantal potjes pindakaas.

Hedgehog

Wanneer je de bovenstaande 3 onderdelen scherper hebt vastgelegd dan krijg je zicht op de sweetspot van jouw bedrijf. Dit zijn de zaken die je belangrijk vindt en die jouw ambitie drijven, de zaken waar je onderscheidend goed in bent én de zaken waar je geld mee kunt verdienen. Dit is de basis om jouw BHAG te gaan formuleren!

Waar ben je naar op zoek?