Wij hebben goed nieuws: Onze Office Manager Maartje is deze week begonnen. Dat gaat ons heel veel structuur in de operatie opleveren en maakt dat de rest meer op zijn/ haar kerntaken kan focussen. Echt een broodnodige stap vooruit!

Zo, deze blog kan eigenlijk al niet meer stuk. We zijn begonnen met goed nieuws, dat is ook wel eens lekker. Biologisch gezien is het overigens helemaal niet zo logisch dat we dit doen. Wij mensen richten onze aandacht van nature namelijk op de dingen die niet goed gaan. Negatief nieuws verkoopt niet voor niets zo goed. Goed nieuws nemen we for granted. In deze blog leggen we uit waarom dat, zeker in het bedrijfsleven, onterecht is.

1. Bomvol waardevolle informatie

“Evalueer jij projecten?”, was laatst een vraag aan een ondernemer van een consultancybedrijf. “Alleen de projecten die niet goed zijn gegaan”, zei hij. “Daar leren we van”. Hier zijn we het niet helemaal mee eens. Het is een misverstand dat je vooral leert van projecten die niet goed zijn gelopen. Goed nieuws bevat heel veel waardevolle informatie. Welke producten of projecten slaan aan? Welke teamleden werken goed samen? Welke klanten zijn duurzaam? De antwoorden op deze vragen geven je handvatten om beter te worden in de dingen waar je van nature al goed in bent. En guess what: daar liggen de meeste kansen om van good naar great te groeien. De toekomst van de groei van jouw bedrijf ligt in negen van de tien gevallen op de plek waar het al goed gaat. Daar ligt het talent.

2. Een belangrijke thermometer

Een rondje goed nieuws is bovendien een hele waardevolle, menselijke thermometer. Door aandacht te besteden aan goed nieuws kom je er achter waar mensen door worden gedreven. Je leert elkaar beter kennen. Wat voor de één goed nieuws is, is voor de ander immers geen goed nieuws. Als Bram in het rondje goed nieuws steeds over technologie en data praat, dan weet je gelijk waar Bram’s hart sneller van gaat kloppen.

3. Het geeft energie

Het uitwisselen van goed nieuws geeft tot slot een gevoel van trots en saamhorigheid. Hey, we doen dingen toch best wel aardig. Een focus op de goede dingen geeft bovendien energie om te denken in kansen en mogelijkheden. En niet in beperkingen en risico’s. Hoe fijn zou het zijn om de dag te beginnen met die mindset?

Concrete tip

Wil je weten waar jouw bedrijf van nature al heel goed in is (en waar dus kansen liggen), wil je weten waar mensen door worden gedreven én wil je de energie en saamhorigheid in de organisatie een beetje aanwakkeren? Start elke periodieke meeting dan met een rondje goed nieuws. Het werkt verfrissend. Wedden dat jullie de rest van het uur anders aan tafel zitten? Just try it.

Benieuwd waar jouw kansen liggen om te groeien? Klik hier en maak de GoFastForward Growth Test!

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter

Waar ben je naar op zoek?

Wat voor nieuws was er binnen het GoFastForward netwerk?