Je bedrijf verkopen met de
beste voorbereiding

Het verkopen is een spannende stap en een intensief proces, daar wil je maximaal op voorbereid zijn.

banner2
Simon Oppers
De voorbereiding

Wat is de beste deal voor jou?

Ieder M&A traject start bij de vraag wat belangrijk is voor jou als ondernemer. Als je overweegt om je bedrijf te verkopen, ben je ofwel door een potentiële koper benaderd of je bent zelf op zoek naar een koper. Als je bent benaderd door een koper, is dat niet automatisch de beste deal voor jou, en meer dan eens is dat ook niet de uiteindelijke koper. Ook als je zelf een koper zoekt, wil je een deal die bij jouw wensen past.

De deal gaat over geld en de waardering voor je bedrijf. Maar er is meer van belang. Wil jij het hele bedrijf verkopen of een gedeelte? Wat wordt jouw rol na de deal? Blijf je in het bedrijf werken of ben je toe aan iets nieuws? Wat betekent het voor je medewerkers, je klanten en de naam van je bedrijf?

Daarom starten we met een gesprek waarin we helder krijgen wat jouw specifieke wensen zijn. We kijken naar de waardering van je bedrijf, jouw rol na de deal en de planning. Vervolgens stemmen we af welk kopersprofiel en welke deal constructie aansluit bij jouw wensen.

01

Way of working

Informatiememorandum

De volgende stap is het maken van het Informatiememorandum (IM), ook wel het pitchdeck genoemd. Met daarin een profiel van de founder(s), de reden van verkoop, een beschrijving van de organisatie, je type klanten, het businessmodel en een financiële paragraaf.

Contact
image3
02

Way of working

Longlist/shortlist

Dan stellen we de longlist op potentiële kopers, waaruit een shortlist volgt. De lijst bepalen we op basis van het kopersprofiel. Zoek je een investeerder of een strategische koper? In Nederland of internationaal? Samen we bepalen we het aantal (3-20) potentiële kopers en daarmee de omvang van het proces.

Contact
image3
03

Way of working

Marktbenadering

We benaderen de lijst met potentiële kopers eerst met een one-pager, ook wel een teaser, gebaseerd op het IM. Als ze interesse tonen en een geheimhoudingsverklaring ondertekenen, ontvangen ze het volledige IM.

Contact
image3
04

Way of working

Management Meetings

De partijen met interesse na het ontvangen van het IM, nodigen we uit voor een Management Meeting. In die meeting maken we uitgebreid kennis en bespreken we het Informatiememorandum.

Contact
image3
05

Way of working

Uitvragen van Non Binding Offer

De partijen met interesse om verder te gaan, brengen een Non Binding Offer (NBO) uit. Er zijn meestal meerdere biedingen, waaruit we één partij kiezen om op exclusieve basis verder te onderhandelen.

Contact
06

Way of working

Letter of Intent / Term sheet

Met de exclusieve geïnteresseerde partij onderhandelen we om te komen tot een Letter of Intent (LOI). Een jurist helpt met de juridische documentatie.

con
07

Way of working

Boekenonderzoek / Due Dilligence

Het Duediligenceonderzoek start na ondertekening van de LOI. Onder onze begeleiding onderzoekt de koper alle facetten van je bedrijf: Finance, Legal, HR, Commercial en Tax. De koper krijgt hiervoor toegang tot een digitale kluis met de relevante informatie.

Contact
08

Way of working

Sale and Purchase Agreement

Dan is het tijd voor de finale onderhandelingen om tot de koopovereenkomst te komen; de Sale and Purchase Agreement (SPA).

Contact
09

Way of working

Closing Dinner & Drinks

Als alles rond is, vieren we het uiteraard met een closing diner en een glas champagne om de deal met jou te vieren.

Contact

Wat klanten
hebben ervaren

Alle testimonials

Sinds 2015 werk ik samen met David aan diverse projecten en in verschillende hoedanigheden. Zo hebben wij onder andere samen geïnvesteerd in een softwarebedrijf en ben ik als co-host meerdere malen actief betrokken geweest bij zijn succesvolle events over fusies & overnames. Onlangs heeft David ons nog bijgestaan als buyside adviseur bij onze acquisitie van RawWorks. Ik heb David de afgelopen jaren leren kennen als een zeer gedreven ondernemer met een geweldige focus op het eindresultaat. Hij heeft een directe aanpak, is helder in zijn communicatie en informeel in de omgang. What you see, is what you get!

Maarten van Montfoort
Maarten van Montfoort Co-founder & CEO Interstellar

David heeft ons in de afgelopen jaren meermaals heel fijn geholpen met onze vragen en uitdagingen op het gebied van Fusies & Overnames waaronder het samengaan met D&B Eventmarketing. David weet goed waar hij het over heeft, snapt wat een ondernemer nodig heeft én zorgt op een natuurlijke manier voor een ontspannen sfeer. Wat mij betreft een top combinatie!

Peter Zijlstra
Peter Zijlstra Founder FX Agencies

David heeft ons geholpen bij de verkoop van ons bedrijf aan The Digital Neighbourhood. Ik had vooraf niet gedacht dat er zoveel bij zou komen kijken en dat de verkoop van je bedrijf zo intens zou zijn. David heeft niet alleen geholpen bij het kiezen van de juiste koper, maar ook de best mogelijke deal gesloten. Bovendien heeft hij ons echt door dit traject heen geloodst wanneer het moeilijk werd. Ik zou David daarom zonder aarzelen opnieuw inhuren bij een volgend M&A-avontuur.

Gerrit Tamboer
Gerrit Tamboer Founder & CEO Fullstaq