HOE KUN JE INNOVEREN IN TIJDEN VAN ONZEKERHEID?

 

Business Model Innovation is belangrijk om competitief te blijven. Blijf je vasthouden aan je (oude) model of kijk je actief naar nieuwe business modellen? En hoe doe je dat in tijden van onzekerheid? Deze tijd biedt een kans bij uitstek om je business model aan te scherpen en te vernieuwen. Patrick van der Pijl van Business Models Inc is de meest toonaangevende ondernemer en expert op dit gebied. In een online sessie voor GoFastForward clubmembers vertelde Patrick alles over de eerste stappen die je kunt zetten om innovatie toe te passen op het business model van jouw bedrijf. De hoogtepunten uit die sessie lees je hieronder.

WELKE VERANDERINGEN ZIJN NOODZAKELIJK?

Bij iedere vorm van innovatie en verandering draait het om dezelfde vraag: waar wordt waarde gecreëerd? Alle fysieke beperkingen van de afgelopen periode zorgen voor een digitale versnelling. Het is een feit dat dingen die voorheen onmogelijk leken, nu realiteit zijn. Bovendien is de kans bijzonder groot dat een situatie zoals nu, door corona, vaker gaat voorkomen. We zullen dus tegen fysieke beperkingen blijven aanlopen. Tegelijkertijd zien we dat the new normal een nieuwe manier van werken, leven en consumeren met zich meebrengt. Dat betekent: een nieuwe experience en opportunities in het business model.

OMGAAN MET ONZEKERHEID

Business modellen verschuiven en als gevolg van corona-ontwikkelingen zien we digitale versnellingen. Zakendoen betekent leren omgaan met onzekerheid. Dat is ingewikkeld, want als mens zoeken we vaak naar zekerheid. Zakelijk gezien betekent onzekerheid altijd een risico. En dat wordt dan weer als ‘slecht’ gezien. Om toch te innoveren vraagt het daarom een andere connotatie. Het vraagt een andere manier van denken, zodat je die onzekerheid kunt gaan omarmen. Dat hoeft niet van de ene op de andere dag: het is een proces. En met het juiste gereedschap kun je dat proces aanpakken.

DENK ALS EEN ONTWERPER

Visievorming is essentieel als je kijkt naar vernieuwing van je business model. Denk groter dan je gewend bent. Laat het voorbeeld zien en durf erin te investeren. Dan gaan anderen mee en wordt het een lange termijn verhaal. Dat vraagt andere vaardigheden. Centraal daarin staat: denk niet als een manager, maar als een ontwerper. Begin bijvoorbeeld met een leeg vel. Vergeet wat je hebt en stel jezelf de vraag: als ik nu opnieuw zou beginnen, wat zou ik dan doen? Niet om alles overboord te gooien, maar om te kijken naar de resultaten op je vel, daaruit lering te trekken om vervolgens te bepalen hoe je het kunt toepassen. Bepaal ook opties. Je kunt drie tot vijf verschillende varianten maken van je business model. En kijk ook vooral naar de klant: wat zijn problemen die klanten momenteel ervaren en hoe kun jij dat oplossen? Stel daarbij de juiste vragen. Die gaan altijd over vandaag de dag en alternatieven. Als jij er niet bent, waar gaat je klant dan heen?

HERONTWERP BUSINESS MODEL: INNOVEREN VANUIT BEPERKINGEN

Innoveren vraagt van je dat je je aanpast aan de dag van vandaag. Je gaat je business model herontwerpen. Daarbij weten we: het draait om digitalisering. Herontwerpen doe je door te beginnen bij je huidige business model. De negen bouwstenen van een business model zijn: key partners, key activities, key resources, value proposition, customer relationship, channels, customer segments, cost structure, revenu streams. Bij herontwerp van je business model breng je het huidige model in beeld en kijk je naar de plussen en de minnen. Begrijp vervolgens die beperkingen: wat zijn de ‘minnen’ waardoor jij niet de waarde kunt leveren aan je klanten?

DE VRAAG DIE JE DUS MOET STELLEN: HOE ZIET JOUW DIGITALE TWEELING BUSINESS MODEL ERUIT?

Digitale business modellen zijn compleet anders dan analoge modellen. Je kunt je huidige model wel gebruiken. Innoveren in deze tijd is zelfs het meest effectief als je kunt kijken naar je huidige model en bepaalt op welke manier en op welke onderdelen je digitaal kunt schakelen. Bij een analyse komen normaal gesproken concurrenten eruit als beperking. Nu kan het zomaar zijn dat er compleet andere klanten aan boord komen en dat klanten verdwijnen. Hoe ziet jouw digitale propositie er dan uit? En wat doet het met je inkomstenmodel en kostenstructuur? Met inzichten in de beperkingen kun je kijken naar welke innovatiestappen je moet zetten.

HOE KUN JE DAN INNOVEREN?

Je hoeft niet alles zelf te verzinnen. Doe bijvoorbeeld aan freshwatching: kijk naar andere business modellen. Er komen steeds meer concepten voorbij van grote organisaties. Analyseer de trends in de markt. Die geven richting. Als je bijvoorbeeld ziet dat bepaalde diensten in abonnementsvorm overgaan, mobiliteit bijvoorbeeld, dan kun je voorspellen dat er steeds meer vraag gaat komen naar service producten. Stel jezelf dan de vraag: wat zou een service concept voor mij betekenen? Achterhaal vervolgens de klantbehoeften. Waar loopt jou klant op dit moment, gegeven de beperkingen, tegenaan? Tot slot nog de epicenter techniek: kijk naar nieuwe epicenters in jouw business model. Welke klantsegmenten heb je nu niet, maar wil je wel graag bedienen en wat voor propositie kun je daarvoor bedenken?

Een onzekere tijd is bij uitstek geschikt om te innoveren. Het vraagt een andere manier van denken. Denk als een ontwerper en omarm de onzekerheid. Kijk vervolgens naar je huidige business model en bepaal de beperkingen. Stel je daarna de vraag: hoe kan ik die beperkingen gebruiken om te innoveren? En tot slot, het allerbelangrijkste: you can’t do this yourself, you need outside help.

Wil jij je bedrijf klaarzetten voor de volgende stap? Bekijk dan ons 2-Daags Groeiprogramma!