De impact van de huidige Corona-crisis is enorm groot. Zorgen over de gezondheid van je naasten en die van je bedrijf. Voor velen onder ons betekent de crisis alle hens aan dek. Hoe zorg je voor goede brand marketing in crisistijd? Thomas van Schaik, voormalig global brand director van Adidas en spreker bij GoFastForward, schreef er het volgende over:

 

Toon & intentie

Dit zijn bijzondere tijden voor je merk. Nu net doen alsof er niets aan de hand is, werkt averechts. Deze periode kan reputaties maken of breken. Wees authentiek, proactief, betrouwbaar en bied klanten een realistische blik op de middellange termijn. Afhankelijk van je product of dienst; Pas lopende campagnes aan of stop ze. Houd de sociale kanalen van je merk in de gaten. Reageer op alle vragen en klachten; snel, eerlijk, vriendelijk en constructief. Dit is geen moment voor doemscenario’s of misplaatste humor. Vooral empathie doet er toe. Laat gerust merken dat het je iets kan schelen.

Relatie ˃ Transactie

Hoe kan jij er aan bijdragen dat jouw klanten er in de toekomst ook nog voor je zijn? Hoe kan jouw bedrijf klanten juist op dit moment steunen? Hoe, waar in deze crisis helpt jouw product of service je klanten? Hoe kan je klanten en werknemers tegemoet komen, richtlijnen respecteren, processen aanpassen en tóch blijven leveren? Kunnen datalimieten opgerekt worden? Kan er kosteloos geannuleerd worden?

Feiten

Communiceer met de hele keten. Zoek de samenwerking met investeerders, aandeelhouders, leveranciers, logistiek, detailhandel, werknemers etc. Misschien loopt je bedrijf nu nog, maar de zwakke plekken zitten wellicht op plekken waar je ze nu nog niet verwacht. Waar moeten processen aangepast worden? Tot wanneer kan je leveren? Hoe? Of vanaf wanneer weer wel? De informatie doet er toe. Feiten faciliteren cruciale strategische keuzes. Die zijn belangrijk voor jou, maar ook voor klanten die afhankelijk zijn van jouw dienst of product. Zorg er voor dat je communicatie klopt. Wees ook duidelijk over wat je niet weet. De situatie is onduidelijk, iedereen respecteert en accepteert dat.

Wees zichtbaar

Veel scale-ups worden geleid door een sterke persoonlijkheid. Wees – juist nu – ook het publieke gezicht van je bedrijf. Richt je persoonlijk op de interesse en behoeften van je klant. De kracht van jouw ‘personal brand’ heeft nu grote communicatieve waarde. Klanten kennen en vertrouwen jou en hechten daardoor meer waarde aan woorden die van jou persoonlijk komen.

‘Brand Legacy’

Grote delen van het land komen piepend tot stilstand. Niemand is niet betrokken. Sociale isolatie brengt mensen in overdrachtelijke zin dichter tot elkaar. De Nederlandse gemeenschapszin ontluikt. Hoe, op welk moment, waar, en specifiek voor wie kan jouw bedrijf een bijdrage leveren? De merkwaarden die je zo zorgvuldig hebt geformuleerd worden getest. Stijg – juist nu – boven jezelf uit. Blink uit in waar je goed in bent. De bijdrage die jouw bedrijf nu levert zal niet snel worden vergeten, in positieve zowel als negatieve zin. Maak er een fantastisch verhaal van!

‘Open for business’

In de toekomst gaat het land – wellicht stap voor stap – weer open, en zullen veel klanten het gevoel hebben dat er iets moet worden ingehaald. Sommige moeten misschien dan doen wat ze nu uitstellen, anderen zullen een ‘optimistische‘ vliegende start willen maken. Let op; de crisis is geen business opportunity. Vermijd de schijn om te willen profiteren van een pandemie. Hoe dan ook; het is wel goed om je nu voor te bereiden voor betere tijden… Wat kan jouw bedrijf nu doen om straks ‘direct’ te kunnen leveren?

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter

Waar ben je naar op zoek?

Het gebruik van scorecards voor jouw medewerkers!De vier primaire taken van jou als leader