Het is zonder twijfel verstandig om met enige regelmaat na te denken over jouw bedrijfsstrategie en deze bij te schaven waar nodig. De kans is aanwezig dat je daar gedurende de zomermaanden net iets meer tijd voor kan vrijmaken. Maar hoe weet je of de gekozen strategie ook echt de juiste is? Hier volgen 8 tips om je op de goede weg te helpen:

1. Richt je naar binnen én buiten

Een goede strategie richt zich zowel naar de buitenwereld als naar de interne organisatie. Beide elementen zijn nodig om een alomvattend beeld van de voor jou relevante omgeving te krijgen en om de juiste strategische afwegingen te maken.

2. Weeg af waar je op differentieert

In een goede strategie benoem je duidelijk wat de basis voor differentiatie is. Waarom kopen klanten jouw producten en niet die van de concurrent? De Amerikaanse econoom Michael Porter schrijft dat entrepreneurs zich onderscheiden door kostdifferentiatie of productdifferentiatie. Concurreer je dus op de prijs van je product of juist op kwaliteit (of imago)?

3. Focus op waar je goed in bent

“Bouw die focus uit, want hier zit vaak ook jouw energie”, zegt Stefan van Cleef van Oculus Technologies. “Door deze hyperfocus ga je groeien. Je wordt beter, bekender en je verzamelt meer waarde. ‘Do what you do best and link to the rest’ zei een mede-deelnemer van GoFastForward later tegen me.”

4. Bepaal of het uitvoerbaar is

Het succes van een strategie hangt af van de praktische toepasbaarheid. Dat uit zich in specifieke acties, waarin de differentiatie tot uiting komt. Koppel aan deze acties wekelijkse, maandelijkse, kwartaal- en jaarrapportages. Wat worden jouw belangrijkste KPI’s?

5. Volg de resultaten

Houd acties en resultaten nauwlettend in de gaten. Hetzelfde geldt voor de niet-financiële kernwaarden. Zorg dat je de ontwikkeling ook visueel maakt. Op deze manier kun je beter zien waar de onderneming vandaan komt en wat je nog moet doen om doelen te bereiken.

6. Wees eenduidig

Kies een eenduidige boodschap die duidelijk maakt wat jouw product of dienst anders maakt dan die van de concurrent. Vaak bestaat de boodschap uit een belofte naar de klant. Zorg er wel voor dat je de beloftes dagelijks kunt kwantificeren. Als je differentieert op prijs, moet je dus dagelijks de prijs van de concurrent kunnen achterhalen en er op handelen om goedkoper te zijn.

7. Verkoop geen onzin

Je moet de klant kunnen garanderen wat je belooft. Dat betekent dat jouw bedrijf met de billen bloot moet als blijkt dat de klant merkt dat je beloftes over prijs of kwaliteit niet waarmaakt. Met compensatieregelingen en retourzendingen houd je de klant tevreden en je team scherp.

8. Zorg dat het voor herhaling vatbaar is

Je businessmodel kun je pas uitvoeren als duidelijk is dat je het eindeloos kunt herhalen. Wees niet bang om in het begin je strategie en businessmodel aan te passen op basis van nieuwe informatie. Behoud wel je oorspronkelijke visie en eerder verzamelde kennis. Herhaal de aanpassingen totdat je er zeker van bent dat je in een klantbehoefte voorziet en totdat je alle processen probleemloos kunt herhalen en schalen. Ook belangrijk: het moet financieel haalbaar zijn en blijven.

Met GoFastForward werken aan de strategie van jouw bedrijf? We organiseren een Masterclass Scaling Up op 5 september om groeiondernemers te ontmoeten. Check de voorwaarden en schrijf je in!

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter

Waar ben je naar op zoek?

GoFastForward PensioenonderzoekHet einde van de vakantieperiode komt in zicht: tijd voor tiny habits!