Marnix GeusCoach

Marnix begon als student met zijn eerste bedrijfje, vanuit nieuwsgierigheid en een sterke behoefte om autonoom te zijn. ‘Zelluf doen,’ zoals hij dat zo graag noemt. Na een paar jaar in loondienst te hebben gewerkt, begon het rond 2005 weer te borrelen. Inmiddels is Marnix twaalf jaar ondernemer en aandeelhouder in verschillende creatieve bureaus. Hij haalt het meeste plezier uit gewoon beginnen, durven starten, proberen, experimenteren en vervolgens anderen winnen voor zijn ideeën. Over dat proces schreef hij ook een boek, genaamd MensenHandel. De boodschap: letterlijk de mensen voor de handel durven stellen als ondernemer, omdat je zodoende een ijzersterke cultuur bouwt die nooit te kopiëren is en waar je zelf geleidelijk ook minder in nodig bent. Als coach binnen GoFastForward vindt Marnix het leuk om anderen te helpen op het snijvlak van PR (zijn vak) en HR. Hij is een reputatiebouwer, en gelooft dat er daarbij geen onderscheid moet zijn tussen in- en extern.

Waarom is groei belangrijk, volgens jou?

“Groeien is net zoiets als leren. Je raakt dus nooit uitgegroeid. Groeien begint in die zin bij jezelf als ondernemer: als jij je niet continu blijft ontwikkelen, stagneert de ontwikkeling van je bedrijf en daarmee van je team. Groeien is wat mij betreft nooit een doel op zich geweest. Maar door te groeien, krijgen we meer armslag, kunnen we meer investeren, trekken we steeds mooiere klanten aan, zijn we een magneet voor talent geworden, hebben we een leidende positie in onze markt. We focussen al twaalf jaar op het leukste en beste bureau willen zijn. Blijkbaar resulteert dat in groei. Maar groei kan op vele wijzen. Voor ons betekent het al lang niet meer dat het team almaar groter moet worden. We zoeken het liever in nieuwe initiatieven, bedrijven en verkenningen over de grens.”

Wat is jouw gouden tip voor collega ondernemers?

“Vertrouw zo snel mogelijk op anderen, hoe moeilijk en spannend dat in het begin ook is. Hoe eerder je in staat bent om los te laten, des te sneller groeit je team en daarmee je bedrijf. Probeer van andere bedrijven te leren maar ga niet klakkeloos kopiëren. Niemand heeft de heilige graal en de kans op succes is groter als je je eigen pad volgt en je bij alles afvraagt of het past bij de cultuur van jouw bedrijf.”

Waar wil je collega ondernemers voor behoeden?

“Vanuit een automatisme managers aannemen of benoemen. De wereld is te complex geworden voor managers en daarom zitten ze te vaak professionals in de weg. Er is geen manager meer die alles kan overzien in deze tijd. Al het succes komt voort uit teamprestatie. Ondernemers moeten dus waken voor alle zorgen bij zichzelf te houden en zich suf te piekeren over een oplossing. Maak meer gebruik van de ‘wisdom of the crowd’. Dat werkt bevrijdend en je team vindt het ook veel leuker om mee te mogen denken!”

CONTACT

Vragen over groeien, je onderneming of ons programma? Neem gerust contact met ons op, dan bellen we je terug.

Not readable? Change text. captcha txt

Waar ben je naar op zoek?