Stijn Kruijssen: onderbroekenverkoper met groeiambities - GoFastForward

Stijn Kruijssen: onderbroekenverkoper met groeiambities

Sinds de oprichting in 2011 groeit de omzet van FashCom, het bedrijf achter sites als boxers.nl en sokken.nl, ieder jaar met meer dan vijftig procent. Nu is het tijd om door te pakken, zegt oud GoFastForward-deelnemer Stijn Kruijssen (32). “Twee jaar geleden was ik nog het manusje van alles.”

“Als bepaalde boxershorts op waren, bestelde ik die zelf weer bij vanuit dit kantoor in Amsterdam.” Stijn Kruijssen, mede-eigenaar van FashCom, kan een lach niet onderdrukken als hij vertelt hoe het een jaar geleden ging. Terwijl hij uit het raam over de Herengracht kijkt: “Ik had sterk het gevoel dat ik niet de juiste dingen deed. Ik was bezig met de korte termijn, terwijl we eigenlijk door moesten pakken. De enige juiste vraag die ik mezelf kon stellen was: waar kan ik het verschil maken? ‘Nabestellingen’ was niet het juiste antwoord. Ik moest op een andere manier leren kijken naar mijn bedrijf en mijn rol als ondernemer.”

Affiliate Marketing
Kruijssen is sinds zijn achttiende ondernemer. Van het geld dat hij op jonge leeftijd verdient met Surfrace.nl, een spaarprogramma voor consumenten, koopt hij samen met zijn compagnons domeinnamen als sokken.nl, boxers.nl en shirts.nl. In eerste instantie met affiliate marketing als doel, later door zelf webshops te starten voor de verschillende platforms.

In 2015 steeg de omzet van FashCom van anderhalf naar bijna tweeëneenhalf miljoen euro. Boxers.nl is de grootste webshop, gevolgd door sokken.nl en THEBAGSTORE.nl. Vanuit het kantoor in Amsterdam vinden alle marketing-, redactie, en inkoopactiviteiten plaats. Het magazijn, de serviceafdeling en de fotografietak zijn gevestigd in het Overijsselse Nijverdal. In totaal werken er 18 mensen fulltime aan de webshops van FashCom.

Sparren
Kruijssen: “Ik ben nooit ergens in dienst geweest. Ondernemen voelt voor mij zo natuurlijk, dat ik er eerlijk gezegd ook niet aan moet denken. Onze weg kenmerkt zich door een groot learning by doinggehalte.Het betekent dat ik niet echt heb kunnen leren van anderen. Ik voelde daardoor een sterke behoefte om inhoudelijk te sparren met andere ondernemers.”

(Tekst gaat verder onder de foto.)

Via een bevriende ondernemer kwam hij in aanraking met het groeiprogramma van GoFastForward. Hij schreef zich in en werkte samen met een groep andere groeiondernemers een jaar lang áán zijn bedrijf. Kruijssen: “Normaal sprak ik ondernemers uit onze branche in de pauze van een event. Nu wisselde ik vijf keer twee dagen ervaringen uit met verschillende ondernemers. De rust en tijd had ik nodig.” 

Stok achter de deur
Intensief sparren met een diverse groep collega-ondernemers hielp hem om uit zijn cocon te stappen. “Mensen in je eigen business bevestigen vaak wat je zelf al denkt,” zegt Kruijssen daarover. “Een vacature uitschrijven als iemand zijn baan opzegt ligt voor de hand, maar misschien is het verstandig als je op dat moment al geschikte kandidaten achter de hand hebt. Dat soort dingen leerde ik.” Deelname aan een dergelijk programma is bovendien een stok achter de deur, zegt hij. “Als je je groepsgenoten en coaches een jaar lang om de twee maanden ziet, wil je aantonen dat je progressie boekt. Je wilt de inzichten omzetten in acties.”

De waan van de dag, het is een bekend probleem voor veel groeiende ondernemers. Vandaag is belangrijker dan volgend kwartaal, laat staan volgend jaar. Kruijssen herkent het als geen ander. “Ondernemers kopen honderden managementboeken, maar de helft lezen ze niet en de andere helft lezen ze niet uit. Je leest eens iets, schrijft eens wat op, maar tot acties komen is lastiger dan het lijkt. Ik heb het zelf ook zo gedaan. ”

Tijdwinst
“Veel ondernemers ondernemen, omdat ze hunkeren naar vrijheid,” gaat Kruijssen verder. “Ik ook. De waan van de dag en een overvolle agenda zijn het tegenovergestelde. Processen vond ik altijd maar een saai. Ik dacht dat het alleen voor echt grote bedrijven was. Nu zie ik in hoeveel het oplevert als je terugkerende zaken in je bedrijf goed inricht.”

Zijn ritme is veranderd. “Met leveranciers heb ik nu contact over lange termijn strategieën, in plaats van dat ik dagelijks Excel lijstjes aan het invullen ben. Collega’s van de klantenservice schieten nu de orders in bij de merken die we verkopen. Dat proces is bovendien voor een groot gedeelte geautomatiseerd. Daarnaast onderzoeken we of we meer met marketplaces kunnen gaan doen. We verkopen nu via Bol.com en daar komt Amazon bij. Voor dat soort nieuwe dingen had ik voorheen echt geen tijd.”

Lifetime experience
“Twee jaar geleden was ik nog het manusje van alles. Nu zet ik vooral lijnen uit. Ik werk meer áán mijn bedrijf, in plaats van erin. Met boxers.nl willen we dé boxerspecialist zijn. Hoe gaan we dat nog verder uitbouwen? Welke activiteiten passen daarbij?” Kruijssen noemt twee grote scheepsbellen in het magazijn en kantoor als voorbeeld. “BEL staat bij ons voor beter en leuker. Zodra een van mijn collega’s het idee heeft dat iets beter of leuker kan binnen ons bedrijf, dan rinkelt hij of zij aan de bel. Zo houden we elkaar scherp en blijven we bouwen aan onze merken.”

Het jaartje werken aan zijn bedrijf is een investering voor de rest van zijn ondernemersloopbaan, denkt hij. “Ik kijk definitief met andere ogen naar mijn bedrijf. In februari ga ik tien weken op reis. Dat had ik anders nooit kunnen doen. Ik ben er nu van overtuigd dat mijn collega’s met hun extra verantwoordelijkheden en de verbeterde processen prima tien weken zonder me kunnen.”

Dit artikel verscheen op Sprout.nl.

Ben je ondernemer en wil je in de toekomst net als Stijn tien weken op reis? Ontdek ons jaarprogramma, waarin je een jaar lang samen met andere ondernemers werkt áán je bedrijf.

Recommended Posts

Leave a Comment

CONTACT

Vragen over groeien, je onderneming of ons programma? Neem gerust contact met ons op, dan bellen we je terug.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search