Het belang van vier kopjes koffie per maand

Door Rutger Prent

Thee-, limonade- en lunchliefhebbers, niet getreurd: het kopje koffie is een metafoor voor gesprekken met mensen die jouw business vooruit kunnen helpen. Spreek eens af met de concurrent, een trouwe leverancier, een kennisexpert die je via LinkedIn kent, of iemand die zich heeft gespecialiseerd in automatisering in jouw branche. Deze gesprekken zijn super waardevol voor jou en jouw bedrijf. Ik zal uitleggen waarom.

Afgelopen maand sprak ik af met Martijn, een bevriende ondernemer. Martijn is met zijn bedrijf actief bezig met het selecteren en opleiden van jonge, talentvolle mensen. Interessant, want voor deelnemers aan ons jaarprogramma blijft het vinden van goed personeel een uitdaging. Ergens heb ik het gevoel dat het bedrijf van Martijn en GoFastForward elkaar kunnen versterken. Hoe weten we nog niet precies, maar het eerste zaadje is geplant.

Kansen
Ook sprak ik met Gerard en Peter, twee ondernemers met een gaaf softwarebedrijf. We hebben al langer de wens om de achterkant van ons bedrijf nog strakker te regelen en ik had via via opgevangen dat zij een mogelijke oplossing hebben voor die vraag. Daarnaast is het optimaliseren van processen een terugkerend themavoor deelnemers aan ons jaarprogramma. Kortom: dubbele kansen.

Met Martijn, Gerard en Peter dronk ik koffie, omdat ik het gevoel heb dat zij mijn bedrijf verder kunnen helpen. En niet onbelangrijk: ik kan ook wat voor hen betekenen. Is dat laatste niet het geval, dan is het moeilijk om een afspraak te regelen, en als het je al lukt blijft het waarschijnlijk bij één keer. Een kopje koffie betekent geven én nemen.

Nieuwe ideeën
We zijn ondernemer geworden, omdat we denken in kansen. Een ondernemer is altijd op zoek naar nieuwe routes, innovaties en verbeteringen. Je wilt vooruit. Om die reden is het belangrijk om buiten je bedrijf te blijven kijken. Verne Harnish zegt het ook in zijn boek Scaling Up: when you’re faced with an opportunity or challenge, it’s always a who question.

En ook als je nog geen concrete kans ziet of een probleem ervaart kunnen kopjes koffie je helpen om op nieuwe ideeën te komen. Ze zijn een onuitputbare bron van nieuwe inspiratie, nieuwe inzichten en andere manieren van denken. Het kopje koffie helpt je om áán je bedrijf te blijven werken. En dat is precies jouw rol als ondernemer.

Om het concreet te maken heb ik twee tips voor je.

1. Maak een shortlist van twintig namen. Schrijf namen op van mensen waarvan jij denkt dat zij jouw bedrijf, linksom of rechtsom, verder kunnen helpen. Het kan zijn dat je direct al een kans ziet, maar het kan ook dat je ergens het gevoel hebt dat het maken van een connectie je in de toekomst verder kan helpen. Probeer buiten de kaders te denken, en schrijf dus niet alleen klanten en leveranciers op. Denk ook eens aan een concurrent of een bedrijf waarmee een bevriende ondernemer goed samenwerkt, zonder dat je direct een link met jouw bedrijf ziet. Wie weet wat het je brengt.

2. Plan afspraken in. Of liever nog: laat ze inplannen. De dagelijkse beslommeringen in jouw bedrijf zijn altijd belangrijker en om die reden ligt het gevaar op de loer dat die kopjes koffie er uiteindelijk nooit komen. Een afspraak is een goede stok achter de deur. Ga voor minimaal twee tot vier kopjes koffie per maand. En zoals ik zei: dit mag ook een lunch zijn, een wandeling over het strand of een andere vorm van goede, rijke communicatie. Het gaat erom dat jullie elkaar treffen en de tijd nemen om te zoeken naar kansen.

Wat je dit op gaat leveren? Vooruitgang! Hoe en in welke vorm, dat kan ik onmogelijk zeggen. Het verschilt per bedrijf en hangt af van de mensen die je spreekt. Klinkt het nog te vaag voor jou? Probeer het gewoon eens. Maak een shortlist en plan de eerste vier afspraken in. Je zult zien dat er iets moois van komt.

Meer lezen van Rutger? Lees ook zijn column over het delen van goed nieuws.

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter

CONTACT

Vragen over groeien, je onderneming of ons programma? Neem gerust contact met ons op, dan bellen we je terug.

Not readable? Change text. captcha txt

Waar ben je naar op zoek?